dimarts, 21 de febrer de 2012

Actualitat i vigència de la tècnica Alexander


Frederick Matthias Alexander (1869-1955), actor australià, va crear el 1890 el que avui dia coneixem com a tècnica Alexander a causa dels seus problemes d’afonia. Aquest mètode consisteix en la reeducació psicofísica i es fonamenta en evitar les postures nocives pel cos, amb l’estudi dels moviments corporals naturals i la cinestèsia, és a dir, la consciència i control del propi cos.






L’editorial belga Contredanse treu al mercat la segona edició del llibre de F.M Alexander L’usage de soi (1932), obra on el creador de la tècnica hi posa les seves bases, tot il·lustrant-la amb exemples pràctics i amb les diferents etapes de la presa de consciència i la reeducació per aconseguir una coordinació psiquico-física.




Si bé l’actor australià utilitzà els seus propis mètodes per solucionar l’afonia, la divulgació del seu mètode i la preparació de professorat especialitzat ha permés que s’hagi estès en diferents àmbits professionals. Volem proposar dues obres: Dance and the Alexander Technique i Lo que todo músico tiene que saber sobre el cuerpo.

Rebecca Nettl-Fiol i Luc Vanier, tots dos professors de dansa, han publicat recentment Dance and the Alexander Technique, llibre especialment dirigit a ballarins i professors de dansa, però també a qualsevol interessat en aquesta tècnica. No només s’hi exposen els seus pilars bàsics, sinó que a través de imatges, exemples concrets i un DVD s’estudia la relació i aplicació de la tècnica Alexander a la dansa.

De forma similir, Barbara Conable presenta en el seu llibre Lo que todo músico tiene que saber sobre el cuerpo les especificacions que presenta el mètode Alexander en el món de la música. En un format i estil molt més senzill i visual, es mostra en imatges i esquemes les conseqüències de les males postures en el cos del músic i la seva correcció mitjançant el mètode Alexander.



Tres publicacions útils per als qui estiguin interessats en la salut i en el benestar, però especialment per als professionals de la música i de la dansa que vulguin treure un millor rendiment en la seva feina i disfruta-ne més, sense lesions, ni tensions, ni stress.