divendres, 2 de març de 2012

Descobrir Puccini

Si Giacomo Puccini és una de les estrelles d’aquesta temporada al Liceu, gràcies a l’actual representació de Giancarlo del Monaco de La Bohème, caldria recordar la gran varietat de formes musicals que va conrear al llarg de la seva carrera.

Quin diletant setciències gosaria enumerar una de les obres recopilades en el nou disc compacte Puccini Discoveries publicat pel segell discogràfic Decca, sota la direcció musical de Riccardo Chailly amb l’orquestra simfònica de Milà? Obres completament desconegudes per al públic operístic, com ara la cantata Cessato il suon dell´armi per a tenor, cor i orquestra, la marxa per a per a banda musical Scossa eletricca, composta per celebrar l’arribada de la llum elèctrica, o el Mottetto per San Paolino per a baríton, cor i orquestra.

I la traca final d´aquest enregistrament: l’acte tercer inacabat de l’òpera Turandot, que amb el traspàs de Puccini havia restat inacabada i va ser completada amb posterioritat per Franco Alfano, aquí amb la versió del compositor Luciano Berio, estrenada l’any 2002 a Los Ángeles. ¿Seríem capaços de projectar en la nostra ment la polèmica versió de l’acte tercer segons Núria Espert de l'òpera Turandot, amb la qual es va reiniciar el Liceu de Barcelona després del famós incendi, acompanyada de la versió que Berio aquí ens proposa? Un fragment: