dimecres, 2 de maig de 2012

Paganisme o Cristianisme? No ho sabem, però que no hi manqui l’Erotisme



La relació dels actors de cinema i de teatre amb la música clàssica és un terreny força interessant, on es posa a prova la capacitat d’interacció del narrador amb l’obra musical que l’embolcalla. 





Des de les famoses versions clàssiques de Pere i el llop de Sergei Prokofiev, enregistrades per Basil Rathbone, Boris Karloff, José Ferrer, John Gielgud, Christopher Lee, Sean Connery, Peter Ustinov, Miah Farrow, Ben Kingsley o Sharon Stone, entre d´altres, o bé la col·lecció de contes per a infants del segell discogràfic Tritó, amb els actors Javier Cámara, González de Castro, Carme Pla, Ágata Roca, Jordi Sánchez o Leonor Watling. D´altres exemples recentment apareguts: L’histoire de Babar de Francis Poulenc amb Jeanne Moreau, Oedipus Rex de Stravinski amb Gérard Depardieu, o bé Le Martyre de Saint Sébastien de Claude Debussy, de la qual ara en parlem.

Le Martyre de Saint Sébastien és un drama sacre en cinc actes basat en l’obra teatral de l’escriptor italià Gabriele d’Annunzio, estrenada a Paris l’any 1911, amb gran escàndol de la societat benestant, a causa de la direcció escènica de Gabriel Astruc, on la famosa ballarina Ida Rubinstein, una noia jueva, representava un sant! D’Annunzio, poeta, dramaturg, polític i aventurer, va aconseguir crear una obra clau de la seva filosofia estètica: una obra en vers decadentista i esteticista on fa una celebració de les virtuts de la bellesa eròtica, barrejada amb elements de la cultura pagana i cristiana. 

Obra per a recitador, soprano i dues mezzo-sopranos, cor i orquestra. Cal recordar que l’any 1997 La Fura dels Baus va escenificar la seva versió de l’obra amb l’actor Miguel Bosé en qualitat de recitador. El segell Radio France acaba de publicar una versió en format DVD enregistrada el 2009 al Théâtre des Champs-Elysées a Paris, amb Isabelle Hupert com a recitadora, acompanyada de les veus de Sophie Marin-Degor, Kate Aldrich i Christine Knorren, amb l’Orchestre National de France i el Choeur de Radio France, sota la direcció musical de Daniele Gatti.

Si volem aprofundir en l’univers d’aquesta obra, sempre podrem llegir l’excel·lent traducció i estudi introductori del poeta Manuel Forcano, publicat a l’editorial Moll l’any 2007, il·lustrat amb fotografies de Toni Catany.

El martirio de San Sebastián en la producció de La Fura dels Baus