dimecres, 26 de setembre de 2012

Un Macabre d'actualitat

Sens dubte, l’òpera de György Ligeti Le grand macabre ha estat un dels grans darrers èxits del Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Comèdia sarcàstica que va ser estrenada l’any 1978 però que malgrat el temps no ha perdut gens d’actualitat.


Basada en una obra teatral del dramaturg belga Michel de Ghelderode, que es va amarar de les Danses de la mort medievals i també de les pintures de Hieronymus Bosch a fi de copsar l’ambientació apocalíptica dels darrers dies de la humanitat. Una crítica sense embuts de la societat humana, digna de Kurt Weill, que s’enfila de manera sense remei  a un precipici imminent.

Aquesta òpera de Ligeti, l’única que va compondre, és sens dubte una de les fites del l’òpera contemporània, de reminiscències tímbriques clarament varesianes. Sota la direcció escènica provocativa i agosarada d’Àlex Ollé, del grup La Fura dels Baus i de Valentina Carrasco (en una coproducció compartida amb el Théatre Royale de la Monnaie, l’Opera di Roma, l’English National Opera i el Gran Teatre del Liceu). Amb un repartiment vocal (amb Chris Merritt, Inés Moraleda, Ana Puche, Werner van Mechelen, Barbara Hannigan i Frode Olsen) que s’enfronta constantment a tessitures extremes i jocs de difícil equilibri físic, enfilats a una escenografia espectacular en constant transformació i desmembració escènica. L’Orquestra i el Cor del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció musical del director alemany Michael Boder, un veterà de la casa, realitzen una tasca excel·lent davant d’una obra musical de tan difícil execució. Tot un èxit internacional inoblidable publicat pel segell Arthaus en format DVD i Blue-Ray.